• darkblurbg

Algemeen:

Waarom is deze (tijdelijke) actie in het leven geroepen?

In tijden van lockdown is het voor veel ondernemers in de detailhandel alle hens aan dek. Met het wegvallen van de openingsmogelijkheden voor niet-essentiële winkels zijn ondernemers aangewezen op click & collect, online verkopen en bezorgingen. Om ondernemers maximaal te faciliteren heeft de GCC het initiatief genomen om het bezorgen van pakketten voordelig en gemakkelijk te maken.

Welke ondernemers kunnen gebruik maken van deze (tijdelijke) actie?

Ondernemers actief in de detailhandel én die gevestigd zijn in de gemeente Groningen, kunnen voor het bezorgen van pakketten gebruik maken van deze (tijdelijke) actie. Daarnaast geldt dat het Grootwinkelbedrijf is uitgesloten van deelname. We kiezen ervoor om de kleinere lokale ondernemers te ondersteunen, ook met het oog op het budget dat voor deze actie beschikbaar is. Kleinere franchisenemers kunnen deelnemen, mits het aantal pakketten niet boven 50 per dag uit komt.

Hoe lang duurt deze actie?

Deze actie loopt, zolang het budget dit toestaat. Dit betekent in de praktijk dat er vooralsnog 10.000 pakketten op deze wijze kunnen worden vervoerd. Ondernemers worden op de hoogte gehouden van het verloop van deze actie.

Wat gebeurt er na het eindigen van deze actie?

Indien het maximale budget is bereikt voor deze actie, of de omstandigheden zijn gewijzigd i.r.t. Corona, zal de actie worden beëindigd. Dit betekent dat de ondernemer vanaf dat moment weer de reguliere tarieven zal betalen, mits hij / zij gebruik blijft maken van de diensten van de aangesloten koeriers. Er zal een bericht uit gaan zodra de grens van het aantal pakketten bereikt is, of zal worden bereikt, zodat de ondernemer nog voldoende tijd heeft om zijn / haar communicatie en bedrijfsproces hierop af te stemmen.

Wie zijn de initiatiefnemers van deze (tijdelijke) actie?

De Groningen City Club heeft samen met de gemeente Groningen het initiatief genomen om het bezorgen (tijdelijk) voordeliger te maken. De actie geldt echter voor alle ondernemers, actief in de detailhandel, gevestigd in de gemeente Groningen.

Door wie worden de kosten van deze actie vergoed?

Het budget voor deze tijdelijke actie wordt beschikbaar gesteld door de gemeente Groningen en komt voort uit de Corona Herstelmiddelen.

Wat is het spreidingsgebied van deze actie?

De actie is erop gericht om lokale bezoekers te binden aan lokale ondernemers. We maken daarom bewust gebruik van koeriers die pakketten binnen een vastgesteld postcodegebied duurzaam bezorgen. Omdat de actie geldt in de gehele gemeente Groningen en de koeriers simpelweg niet dit gehele gebied per fiets kunnen bedienen, maken we ook gebruik van meer traditionele bezorgdiensten. Dit laatste geldt in het bijzonder voor Haren en Ten Boer. Het spreidingsgebied is dus de gemeente Groningen.

 

Korting en financiën:

Wat is de concrete prijs die ik (en de klant) ga betalen voor het versturen van een pakket?

Afhankelijk van met welke koerier je een overeenkomst aan gaat kan de prijs teruglopen tot maximaal € 1,92 per pakket.

Cycloon hanteert voor gedurende de lockdown een actie tarief van € 4,92 per zending. Hier gaat de korting van € 3,00 nog vanaf. Daardoor kost het bezorgen van een pakket nog € 1,92. Dit tarief is geldig voor alle zendingen met een bezorgadres in Nederland. Het bezorgen gaat via het Fietskoeriers.nl netwerk. Hierbij geldt een maximum afmeting van 60*40*40 cm en maximum gewicht van 10 kg. Bezorging is Next Day en wordt in onze steden met de fiets gedaan. Daarbuiten via onze partner DHL For You.

Go-Fast hanteert een tarief van €5,50,- ex. Btw per zending. Hier gaat de korting van € 3,00 nog vanaf. Daardoor kost het bezorgen van een pakket nog € 2,50. Ex Btw. Dit tarief is geldig voor Groningen, Hoogkerk en Eelderwolde. Alle zendingen die voor 14.00 worden aangemeld, bezorgen wij dezelfde dag tussen 17.00 en 21.00 Daarbuiten gaan zendingen via onze partner DPD. Hiervoor geldt een tarief van €6,50,- ex. Btw. Wij hanteren een maximale afmeting van 60x40x40 en 10 kilogram.

Hoe wordt de korting van € 3,- per pakket verrekend naar mij als ondernemer?

De ondernemer ontvangt een factuur van de koerier met wie hij / zij een overeenkomst aan gaat. De korting van maximaal € 3,00 per pakket wordt direct in mindering gebracht op de factuur.

Voor Cycloon geldt: half maandelijks wordt een factuur gestuurd aan alle ondernemers met alle zendingen van de voorgaande periode a € 1,92 per zending. Daarnaast eventueel toeslagen indien de ondernemer kiest voor handtekening bezorging, niet bij buren etc.

Voor Go-Fast geldt: maandelijks wordt een factuur gestuurd aan alle ondernemers met alle zendingen van de voorgaande periode a € 2,50 per lokale en €3,50 per nationale zending (ex. Btw).

Hoe wordt de korting van € 3,- per pakket verrekend naar de consument?

Als ondernemer ben je zelf verantwoordelijk voor het in mindering brengen van deze bezorgkosten naar jouw klanten.

Geldt er een maximum van het aantal pakketten voor deze actie?

We willen het liefste geen maximum aantal pakketten aanhouden, echter om zoveel mogelijk ondernemers de kans te bieden om gebruik te maken van deze (tijdelijke) actie hanteren we in beginsel een maximum van 50 pakketten per dag per ondernemer. Mocht blijken dat dit aantal bij een beperkte groep ondernemers te hoog ligt, waardoor het beschikbare budget onevenredig wordt ingezet, dan behouden wij onszelf het recht om afwijkende afspraken te maken met deze ondernemers.

 

Deelnemende koeriers:

Welke koeriers zijn betrokken bij deze (tijdelijke) actie?

Deze (tijdelijke) actie is opgezet in samenwerking met Cycloon en Go-Fast.

Geldt de korting ook bij andere koeriers?

Nee de korting is alleen van toepassing op de aangesloten koeriers Cycloon en Go-Fast.

Wat zijn de verschillen tussen Cycloon en Go-Fast?

Er zijn een aantal verschillen tussen de beide koeriers. Deze verschillende hebben onder andere betrekking op het dekkingsgebied en de dag waarop pakketten worden bezorgd.

Hoe snel wordt mijn pakket geleverd (same-day-delivery versus next-day-delivery)?

Dit is afhankelijk van de koerier waarmee je uiteindelijk een overeenkomst aan gaat. Go-Fast bezorgt op dezelfde dag nog je pakket, Cycloon doet dit op de dag erop.

Krijg ik inzage in de status van mijn pakket?

Voor Cycloon geldt: de ondernemer kan alle zendingen aanmaken en volgen via een web portaal. De ondernemer is daarbij zelf verantwoordelijk voor het labelen, dit kan Cycloon voor een meerprijs doen en het degelijk verpakken geschikt voor verzending.

Voor Go-Fast geldt: de ondernemer kan alle zendingen aanmaken en volgen via een webportaal. De ondernemer is daarbij zelf verantwoordelijk voor het labelen.

Ik maak al gebruik van Cycloon of GO-Fast, kan ik alsnog gebruik maken van deze actie?

Ja, dit kan! Heb je als ondernemer op dit moment al een overeenkomst met Cycloon of Go-Fast dan kun je gebruik maken van deze korting. Met beide koeriers is afgesproken dat de maximale korting van € 3,00 ook van toepassing is op het tarief dat jij normaliter betaalt. Betekent dit dat je huidige tarief hoger uitvalt dan de actietarieven die voor deze (tijdelijke) actie gelden, dan kun je gebruik maken van de actietarieven.

Wat gebeurt er met pakketten die buiten het spreidingsgebied van de koeriersdiensten vallen?

Met beide koeriers zijn afspraken gemaakt voor de gehele gemeente Groningen. De wijze waarop de pakketten opgehaald of bezorgd worden verschillen per koerier, omdat niet alle postcodes die vallen binnen de gemeente Groningen per fiets worden verwerkt. Dit geldt in het bijzonder voor Haren en Ten Boer.

Hoe kan ik mij aanmelden bij Cycloon?

Aanmelden kan lokaal door contact op te nemen met Tim Weerkamp – t.weerkamp@cycloon.eu – 06-39894453 of algemeen via de website https://www.fietskoeriers.nl/contact/klant-worden.

Hoe kan ik mij aanmelden bij Go-Fast?

Via de website https://go-fast.nu/boek-een-koerier/ kun je je onderneming aanmelden. Er wordt vervolgens zsm contact met je opgenomen om verdere afspraken te maken.

Hoe lang duurt het, nadat ik mij heb aangemeld, voordat ik pakketten kan bezorgen via één van de twee koeriers?

Afhankelijk van de dag en uiteraard de drukte kun je vaak, na het aanmaken van een account, al na 1 werkdag pakketten aanmelden en laten bezorgen via de koeriers.

Heb je al een overeenkomst met één van de twee koeriers dan kun je direct gebruik maken van deze tijdelijke actie. 

Kan ik met beide koeriers een overeenkomst afsluiten?

Voor deze (tijdelijke) actie geldt dat je met één van de koeriers een overeenkomst kunt afsluiten. Op die manier kunnen we beter voorspellen hoeveel ondernemers er gebruik zullen maken van deze mogelijkheid.

Kan ik mijn overeenkomst ook opzeggen?

Je overeenkomst opzeggen is niet persé nodig. Voor het versturen van pakketten dien je als ondernemer immers zelf de pakketten aan te melden via het planningsysteem van de koeriers. Kies je ervoor om geen pakketten aan te melden, dan worden er uiteraard geen kosten in rekening gebracht.

 

Communicatie:

Hoe weet mijn klant dat bezorgen (tijdelijk) voordeliger is?

Als ondernemer dien je zelf je klanten hierover te informeren. Dit kan via een mailing, via je website, via de socials of andere kanalen die je gebruikt. Als ondernemer ben je daar vrij in.

 

Overige vragen:

Ik betaal op dit moment zelf de kosten voor verzending via Cycloon en Go-Fast, kan ik alsnog gebruik maken van de regeling?

Ja dat kan! Kies je op dit moment voor om eventuele bezorgkosten voor eigen rekening te nemen en heb je op dit moment al een overeenkomst met Cycloon of Go-Fast dan kun je gebruik maken van deze korting. De korting blijft maximaal € 3,00 en wordt in mindering gebracht op jouw factuur vanuit de koerier.

Krijgen andere organisaties dan de koeriers inzage in mijn bestellingen danwel omzet?

Zowel de gemeente als ook de andere bedrijvenverenigingen in de gemeente Groningen krijgen geen inzage in de aard van de bestellingen danwel omzet gerelateerde gegevens. Dit is ook niet mogelijk, omdat bij het aanmelden van een pakket dergelijke gegevens niet worden gevraagd. Voor de inzet van budget krijgt de Groningen City Club wél inzage in het totaal aantal bestellingen dat wordt gedaan per winkel. Deze gegevens zijn nodig vanwege de door te berekenen korting én om te monitoren of het budget voldoende evenredig wordt ingezet.

Mijn vraag staat er niet tussen!

Heb je een vraag over de regeling in algemeenheid dan kun je een email sturen naar info@groningencityclub.nl. Hou er rekening mee dat vanwege de vakantieperiode het secretariaat niet iedere dag kan reageren op emails.

Heb je een vraag over de details van het bezorgen van pakketten? Dan kun je het beste contact opnemen met de koeriers die aangesloten zijn bij deze tijdelijke actie.

Cycloon Groningen | Tim Weerkamp – t.weerkamp@cycloon.eu – 06-39894453 | Cycloon - 085-2733273  / Email: info@cycloon.eu

Go-Fast - Telefoon: 06-44111475 | Email: info@go-fast.nu